maanantai 6. heinäkuuta 2009

Jermak



Jermak, maailman ensimmäinen jäänmurtaja vuodelta 1898. Tämän hiilipolttoisen alkuperäinen ilmoitettu koneteho oli 10 000 hevosvoimaa. Myöhemmin kuitenkin todettiin aluksen keulapotkurin pyörivän väärään suuntaan ja vähentävän kokonaistehoa 2500 hevosvoiman teholla.

Tämä tsaarin aikainen ikiliikkuja – jota suomalaisetkin yrittivät pariin otteeseen upottaa - suoritti useita historiallisia pelastus- ja sotaoperaatioita. 1964 alus kuitenkin kohtasi voittajansa, kun Neuvostojen liitto päätti romuttaa sen edistyksellisenä metallinkierrätysesimerkkinä. Sen muistolle perustettiin 15 metrinen mosaiikkiteos Murmanskin aluemuseon ulkoseinään.

Murmanskilaiset pitävät Jermakia suurena arktisen merenkulun edistäjänä ja Jäämeren vapauttajana. Aluksen strategisia osia onkin taltioitu aluemuseon kolmanteen kerrokseen ala-asteikäisten kosketeltavaksi. Vaikka Murmanskilaisten mielestä Jermak valloitti jäämerellä kaiken mahdollisen ja mahdottoman, tuntuu kuitenkin alueen asukkailta aina unohtuvan, että Kollisväylän - johon nykyisinkin vain ydinjäämurtajat uskaltavat - valloitti ensimmäisenä suomalainen Adolf Erik Nordenskiöld jo vuonna 1878.

Ei kommentteja: